Štvrťročný prehľad o trhu s pneumatikami

Predaj náhradných pneumatík v Európe vykazuje v druhom štvrťroku postupné zlepšenie.

Európska asociácia výrobcov pneumatík a gumy (ETRMA) zverejnila údaje o predaji náhradných pneumatík svojich členov za druhý štvrtok a prvú polovicu roka 2024.

Adam McCarthy generálny tajomník ETRMA, uviedol „Po negatívnom vývoji v roku 2023, kedy došlo k poklesu o 8 % u spotrebiteľských pneumatík a o 17 % u nákladných pneumatík (oproti roku 2022), sa objemy v prvej polovice roku 2024 u spotrebiteľských pneumatík zlepšili, a to predovšetkým vďaka segmentu celoročných pneumatík, avšak u nákladných pneumatík zostal vývoj naďalej negatívny.

Druhý štvrťrok bol lepší než prvý, keďže inflácie a geopolitický kontext viedli k poklesu dopytu a zníženie úrovne zásob.

Predaj poľnohospodárskych pneumatík bol podporený daždivým počasím.

 

V tisícoch 1. Štvrťrok Zmena 2023
2. štvrtok
2024
2. štvrtok
2.
Štvrtok Zmena
2023
1. polrok
2024
1. polrok
1.
Polrok Zmena
Spotrebiteľské 1 % 50 442 52 557 4 % 106 236 108 850 2 %
~ Letné pre vozidla -6 % 1 % -4 %
~ Celoročné pre vozidla 16 % 19 % 17 %
~ Zimné pre vozidla 26 % 3 % 8 %
Pre nákladné vozidla a autobusy -8 % 2 575 2 537 -1 % 5 583 5 301 -5 %
Poľnohospodárske -1 % 179 190 6 % 392 402 3 %
Pre motocykli a skútri -6 % 2 562 2 747 7 % 6 040 6 027 0 %

Sú možné odchýlky oproti pred tím uverejneným údajom v dôsledku pravidelnej korekcie údajov.
Spotrebitelia = osobné vozidlo, SUV a ľahké úžitkové vozidlo
Zdroj EUROPOOL ETR,

O ETRMA

Európska asociácia výrobcov pneumatík a gumy (ETRMA) zastupuje takmer 4 400 spoločností v EÚ, ktoré priamo zamestnávajú okolo 350 000 ľudí. Celosvetové príjmy 13 korporátných členov ETRMA predstavujú 70 % celkových svetových tržieb a 7 z 10 svetových lídrov v tomto odvetví je členy ETRMA. V rámci EÚ a kandidátskych krajín máme silnú výrobnú a výskumnú základňu s viac než 80 závodmi na výrobu pneumatík a 17 výskumnými a vývojovými strediskami.

Pre viac informácií prosím kontaktujte communication@etrma.org

EU27+VB dovoz pneumatík

Údaje nezahrnujú dovoz zo Srbska a Turecka. Ďalšie informácie víz. poznámka 1 v odkazoch na strane 4

Celkový dovoz pneumatík pre osobné automobile a ľahká nákladná vozidla v roku 2023 vzrástol o 2 % ; výrazný nárast podielu z Číny

Celkový dovoz pneumatík pre osobné automobily a ľahké nákladné vozidlá (PCLT) do Európy (EU27 a Spojené kráľovstvo) sa za posledné desaťročia zvýšil, napriek prudkému poklesu v roku 2020, kedy pandémia Covid-19 ovplyvnila ako dopyt, tak ponuku. Lacné PCLT pneumatiky z Číny naďalej zastávajú významný podiel, ktorý v počtoch kusov vzrastal z 59 % v roku 2019 na 71,2 % za celý rok 2023. Objem dovozu z Číny vzrástol o viac než 10 miliónov kusov v rokoch 2022 a 2023 a ku konci roku 2023 bol o viac než 40 miliónov kusov vyšší než v roku 2015. Dovoz z Ruska dosiahol v roku 2021 viac než 11 miliónov kusov, avšak v druhej polovici roku 2022 bol zastavený kvôli sankciám. V prvej polovici roku 2024 celkový dovoz vzrastal o 10 % oproti rovnakému obdobiu v roku 2023, pričom sa výrazne zvýšili objemy dovozu z Južní Kórei.

Dovoz pneumatík pre nákladné vozidla a autobusy zostal v roku 2023 výrazne nadpriemerný, aj keď bol nižší ako v rekordnom roku 2022

ETRMA Štvrťročný prehlaď

Dovoz pneumatík pre nákladná vozidlá a autobusy (EU27+UK) z krajín mimo Európu* vzrástol z 5,7 miliónov jednotiek v roku 2021 na 7,0 miliónov v roku 2022, oproti roku 2023 mierne klesol na 6,6 miliónov. Podiel Číny dosiahol viac než 70 % v roku 2017, avšak zavedení ceľ v roku 2018 viedol k poklesu objemu dovozu o 75 % v roku 2019. Tento pokles bol kompenzovaný prudkým nárastom dovozu z iných zdrojov, obzvlášť z krajín ASEAN. Samotné Thajsko a Vietnam dodali v roku 2023 celkom 3,5 miliónov jednotiek, k porovnaní iba s 0,2 miliónmi v roku 2017.

V prvej polovine roku 2024 celkový dovoz pneumatík pre nákladná vozidlá a autobusy poklesol o 10,7 %, avšak objemy z Číny, Vietnamu a Egypta vzrástli, čím kompenzovali poklesy z iných zdrojov, vrátane Kórei a Japonska.

Zameraní na trendy osobné mobility

Využívaní vozidiel sa naďalej zotavuje z poklesu spôsobených pandémii

Počet ujatých kilometrov ľahkými vozidlami (osobné automobile a ľahká úžitková vozidlá) v celé Európe vzrastal v roku 2023 o 2,1 %, ale stále zostal mierne pod úrovňou pred pandémiou.

Ujaté kilometri u dodávok sú už nad úrovní pred Covidom, z časti kvôli boomu domácich doručovacích služieb počas pandémie. Ku konci roku 2023 zostal počet ujatých kilometrov osobnými automobily o 2 % nižší než v roku 2019 a očakáva sa, že predpandemickou úroveň prekročí až v roku 2025.

Navzdory rozšírenému hybridnému modelu práce mnoho firiem požaduje, aby zamestnanci trávili viac času v kancelári. Naviac sa zdá, že pokles dopytu po dochádzaní automobilom bol vyvážený relevantným nárastom dopytu po rekreačných cestách, čo viedlo k vyššiemu objemu dopravy o víkendoch.

Meniace sa vzorce mobility vedú k pomalšiemu obnovenie do dochádzanie do zamestnaní a k rastu železničnej dopravy

Víz poznámka 2 v odkazoch niže

Zmeny vo vzorcoch mobility sú zrejmé z vývoja počtov ujatých osobokilometrov, pričom silné oživení diaľkové a rekreační dopravy pomohlo železničnému sektoru k úplnému zotavení, zatiaľ čo spôsoby dopravy viac využívané pre dojazdení vykazuje mnohom pomalší rasť. Železničná doprava tak isto ťaží z politických iniciatív podporujúci prechod na verejnú dopravu.

Víz poznámka 3 v odkazoch niže

Použité pneumatiky vyprodukované v Európe

Podlé odhadov Astutus Research bolo v roku 2023 vyprodukované približne 4,2 miliónov ton použitých pneumatík. Podiel PCLT pneumatík mierne vzrastal na 64%, zatiaľ čo pneumatiky pre nákladné automobile a autobusy klesol na 26 % a špecializované pneumatiky tvorili 10 %. Objem použitých PCLT pneumatík zostava pod úrovňou pred pandémiou, ale množstvo použitých pneumatík pre nákladné automobily, autobusy a špeciálne pneumatiky odpovedá predpandemickým objemom.

Použité pneumatiky vyprodukované výmenou pneumatík predstavovali v roku 2023 celkom 93 %. Tento podel je o niečo nižší než v roku 2022, ale stále nad úrovňou pred pandémiou, a to vďaka nižší miere likvidácie vozidiel. Z celkových 4,2 miliónov ton použitých pneumatík vyprodukovaných v Európe bolo približne 600 000 ton znovu použitých alebo protektorovaných, pričom 3,6 miliónov ton tvorili pneumatiky s ukončenou životnosťou.

Víz poznámka 4 v odkazoch niže

Odkazy

  1. 1) Dovoz sa vzťahuje na celkový objem (jednotky) dovezených do EU27 a Spojeného kráľovstva zo zemí mimo „širší Európu“. Pre účely tejto analýzy sú vylúčený dovozy zo Srbska a Turecka.
    PCLT = Súčet kódov HS 40111000 a 40112010: nákladné a autobusové pneumatiky – HS kód 40112090
    2) Údaje o počtov ujatých kilometrov sa týkajú osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel s maximálnou prípustnou hmotností do 3,5 tony. Údaje zahrnujú EU27, Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko, okrem Bulharska, Kyprú a Malty.
    3) Údaje o osobokilometroch sa vzťahujú na EU27, Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko, okrem Bulharska, Kyprú a Malty.
    4) Údaje sa vzťahujú na EU27, Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko. Objem použitých pneumatík zahrnuje všetky pneumatiky vzaté z vozidla, z dôvodu výmeny alebo kvôli likvidácii vozidla. Časť týchto pneumatík sa ďalej predáva ako použitá nebo sa protektorujú. Zostavujúci objem sa označuje ako pneumatiky s ukončenou životnosťou.

O Astutus Research

Tento štvrťročný prehlaď pripravil pro ETRMA Astutus Research, nezávislý spisovateľ tržných analýz zameraných na pneumatikársky priemysel, mobilitu (využití pneumatík) a recyklácii a spracovanie
pneumatík.

Pre viac informácií prosím kontaktujte info@astutusreasearch.com nebo navštívte www.astutusresearch.com

Zdroj: www.etrma.org