Štvrťročný prehľad o trhu s pneumatikami
Predaj náhradných pneumatík v Európe vykazuje v druhom štvrťroku postupné zlepšenie.
Európska asociácia výrobcov pneumatík a gumy (ETRMA) zverejnila údaje o predaji náhradných pneumatík svojich členov za druhý štvrtok a prvú polovicu roka 2024.
Adam McCarthy generálny tajomník ETRMA, uviedol „Po negatívnom vývoji v roku 2023, kedy došlo k poklesu o 8 % u spotrebiteľských pneumatík a o 17 % u nákladných pneumatík (oproti roku 2022), sa objemy v prvej polovice roku 2024 u spotrebiteľských pneumatík zlepšili, a to predovšetkým vďaka segmentu celoročných pneumatík, avšak u nákladných pneumatík zostal vývoj naďalej negatívny.
Druhý štvrťrok bol lepší než prvý, keďže inflácie a geopolitický kontext viedli k poklesu dopytu a zníženie úrovne zásob.
Predaj poľnohospodárskych pneumatík bol podporený daždivým počasím.
V tisícoch | 1. Štvrťrok Zmena | 2023 2. štvrtok |
2024 2. štvrtok |
2. Štvrtok Zmena |
2023 1. polrok |
2024 1. polrok |
1. Polrok Zmena |
Spotrebiteľské | 1 % | 50 442 | 52 557 | 4 % | 106 236 | 108 850 | 2 % |
~ Letné pre vozidla | -6 % | 1 % | -4 % | ||||
~ Celoročné pre vozidla | 16 % | 19 % | 17 % | ||||
~ Zimné pre vozidla | 26 % | 3 % | 8 % | ||||
Pre nákladné vozidla a autobusy | -8 % | 2 575 | 2 537 | -1 % | 5 583 | 5 301 | -5 % |
Poľnohospodárske | -1 % | 179 | 190 | 6 % | 392 | 402 | 3 % |
Pre motocykli a skútri | -6 % | 2 562 | 2 747 | 7 % | 6 040 | 6 027 | 0 % |
Sú možné odchýlky oproti pred tím uverejneným údajom v dôsledku pravidelnej korekcie údajov.
Spotrebitelia = osobné vozidlo, SUV a ľahké úžitkové vozidlo
Zdroj EUROPOOL ETR,
O ETRMA
Európska asociácia výrobcov pneumatík a gumy (ETRMA) zastupuje takmer 4 400 spoločností v EÚ, ktoré priamo zamestnávajú okolo 350 000 ľudí. Celosvetové príjmy 13 korporátných členov ETRMA predstavujú 70 % celkových svetových tržieb a 7 z 10 svetových lídrov v tomto odvetví je členy ETRMA. V rámci EÚ a kandidátskych krajín máme silnú výrobnú a výskumnú základňu s viac než 80 závodmi na výrobu pneumatík a 17 výskumnými a vývojovými strediskami.
Pre viac informácií prosím kontaktujte communication@etrma.org
EU27+VB dovoz pneumatík
Údaje nezahrnujú dovoz zo Srbska a Turecka. Ďalšie informácie víz. poznámka 1 v odkazoch na strane 4
Celkový dovoz pneumatík pre osobné automobile a ľahká nákladná vozidla v roku 2023 vzrástol o 2 % ; výrazný nárast podielu z Číny
Celkový dovoz pneumatík pre osobné automobily a ľahké nákladné vozidlá (PCLT) do Európy (EU27 a Spojené kráľovstvo) sa za posledné desaťročia zvýšil, napriek prudkému poklesu v roku 2020, kedy pandémia Covid-19 ovplyvnila ako dopyt, tak ponuku. Lacné PCLT pneumatiky z Číny naďalej zastávajú významný podiel, ktorý v počtoch kusov vzrastal z 59 % v roku 2019 na 71,2 % za celý rok 2023. Objem dovozu z Číny vzrástol o viac než 10 miliónov kusov v rokoch 2022 a 2023 a ku konci roku 2023 bol o viac než 40 miliónov kusov vyšší než v roku 2015. Dovoz z Ruska dosiahol v roku 2021 viac než 11 miliónov kusov, avšak v druhej polovici roku 2022 bol zastavený kvôli sankciám. V prvej polovici roku 2024 celkový dovoz vzrastal o 10 % oproti rovnakému obdobiu v roku 2023, pričom sa výrazne zvýšili objemy dovozu z Južní Kórei.
Dovoz pneumatík pre nákladné vozidla a autobusy zostal v roku 2023 výrazne nadpriemerný, aj keď bol nižší ako v rekordnom roku 2022
ETRMA Štvrťročný prehlaď
Dovoz pneumatík pre nákladná vozidlá a autobusy (EU27+UK) z krajín mimo Európu* vzrástol z 5,7 miliónov jednotiek v roku 2021 na 7,0 miliónov v roku 2022, oproti roku 2023 mierne klesol na 6,6 miliónov. Podiel Číny dosiahol viac než 70 % v roku 2017, avšak zavedení ceľ v roku 2018 viedol k poklesu objemu dovozu o 75 % v roku 2019. Tento pokles bol kompenzovaný prudkým nárastom dovozu z iných zdrojov, obzvlášť z krajín ASEAN. Samotné Thajsko a Vietnam dodali v roku 2023 celkom 3,5 miliónov jednotiek, k porovnaní iba s 0,2 miliónmi v roku 2017.
V prvej polovine roku 2024 celkový dovoz pneumatík pre nákladná vozidlá a autobusy poklesol o 10,7 %, avšak objemy z Číny, Vietnamu a Egypta vzrástli, čím kompenzovali poklesy z iných zdrojov, vrátane Kórei a Japonska.
Zameraní na trendy osobné mobility
Využívaní vozidiel sa naďalej zotavuje z poklesu spôsobených pandémii
Počet ujatých kilometrov ľahkými vozidlami (osobné automobile a ľahká úžitková vozidlá) v celé Európe vzrastal v roku 2023 o 2,1 %, ale stále zostal mierne pod úrovňou pred pandémiou.
Ujaté kilometri u dodávok sú už nad úrovní pred Covidom, z časti kvôli boomu domácich doručovacích služieb počas pandémie. Ku konci roku 2023 zostal počet ujatých kilometrov osobnými automobily o 2 % nižší než v roku 2019 a očakáva sa, že predpandemickou úroveň prekročí až v roku 2025.
Navzdory rozšírenému hybridnému modelu práce mnoho firiem požaduje, aby zamestnanci trávili viac času v kancelári. Naviac sa zdá, že pokles dopytu po dochádzaní automobilom bol vyvážený relevantným nárastom dopytu po rekreačných cestách, čo viedlo k vyššiemu objemu dopravy o víkendoch.
Meniace sa vzorce mobility vedú k pomalšiemu obnovenie do dochádzanie do zamestnaní a k rastu železničnej dopravy
Víz poznámka 2 v odkazoch niže
Zmeny vo vzorcoch mobility sú zrejmé z vývoja počtov ujatých osobokilometrov, pričom silné oživení diaľkové a rekreační dopravy pomohlo železničnému sektoru k úplnému zotavení, zatiaľ čo spôsoby dopravy viac využívané pre dojazdení vykazuje mnohom pomalší rasť. Železničná doprava tak isto ťaží z politických iniciatív podporujúci prechod na verejnú dopravu.
Víz poznámka 3 v odkazoch niže
Použité pneumatiky vyprodukované v Európe
Podlé odhadov Astutus Research bolo v roku 2023 vyprodukované približne 4,2 miliónov ton použitých pneumatík. Podiel PCLT pneumatík mierne vzrastal na 64%, zatiaľ čo pneumatiky pre nákladné automobile a autobusy klesol na 26 % a špecializované pneumatiky tvorili 10 %. Objem použitých PCLT pneumatík zostava pod úrovňou pred pandémiou, ale množstvo použitých pneumatík pre nákladné automobily, autobusy a špeciálne pneumatiky odpovedá predpandemickým objemom.
Použité pneumatiky vyprodukované výmenou pneumatík predstavovali v roku 2023 celkom 93 %. Tento podel je o niečo nižší než v roku 2022, ale stále nad úrovňou pred pandémiou, a to vďaka nižší miere likvidácie vozidiel. Z celkových 4,2 miliónov ton použitých pneumatík vyprodukovaných v Európe bolo približne 600 000 ton znovu použitých alebo protektorovaných, pričom 3,6 miliónov ton tvorili pneumatiky s ukončenou životnosťou.
Víz poznámka 4 v odkazoch niže
Odkazy
- 1) Dovoz sa vzťahuje na celkový objem (jednotky) dovezených do EU27 a Spojeného kráľovstva zo zemí mimo „širší Európu“. Pre účely tejto analýzy sú vylúčený dovozy zo Srbska a Turecka.
PCLT = Súčet kódov HS 40111000 a 40112010: nákladné a autobusové pneumatiky – HS kód 40112090
2) Údaje o počtov ujatých kilometrov sa týkajú osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel s maximálnou prípustnou hmotností do 3,5 tony. Údaje zahrnujú EU27, Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko, okrem Bulharska, Kyprú a Malty.
3) Údaje o osobokilometroch sa vzťahujú na EU27, Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko, okrem Bulharska, Kyprú a Malty.
4) Údaje sa vzťahujú na EU27, Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko. Objem použitých pneumatík zahrnuje všetky pneumatiky vzaté z vozidla, z dôvodu výmeny alebo kvôli likvidácii vozidla. Časť týchto pneumatík sa ďalej predáva ako použitá nebo sa protektorujú. Zostavujúci objem sa označuje ako pneumatiky s ukončenou životnosťou.
O Astutus Research
Tento štvrťročný prehlaď pripravil pro ETRMA Astutus Research, nezávislý spisovateľ tržných analýz zameraných na pneumatikársky priemysel, mobilitu (využití pneumatík) a recyklácii a spracovanie
pneumatík.
Pre viac informácií prosím kontaktujte info@astutusreasearch.com nebo navštívte www.astutusresearch.com
Zdroj: www.etrma.org